شنبه , سنبله ۳۱ ۱۳۹۷
خانه / اجتماعی / اسلامی که هنوز رادیکال است

اسلامی که هنوز رادیکال است

آیا واقعا افراطیون و تروریستان دولت اسلامی، اسلام را تحریف نموده‌اند؟یا اینکه به تعبیری ساده آن‌ها تفسیر دیگری از اسلام دارند که بیشتر مسلمان‌های معتدل ندارند؟!

در واقع مسئله از اینجا نشئت می‌گیرد که نهاد رسمی و مقتدری موجود نیست تا تعیین کند چه کسی مسلمان، چه کسی مسیحی و یا چه کسی یهودی است و چه رفتاری شایسته و مدنی است! ظاهرا این مسئله بیشترینه مربوط به خود افراد است. کسی که ادعای مسلمانی دارد، پس مسلمان است. به همین ترتیب اعضای گروه دولت اسلامی با کشتار زنان، اطفال، برده‌کشی جنسی و کشتن سایر مسلمانان نیز خود را مسلمان می‌دانند. عده ای این خشونت‌ها و قساوت‌ها  را به قرآن نسبت دهند، که این امر درخور توجه است!

متون دینی این قدرت را دارند تا شما بتوانید تفسیر و تعبیری مطابق به خواسته‌های خود از آن ارایه نمائید! این کاملا بستگی به خواسته مفسر یا مترجم متون مقدس دارد. در یک نامه سرگشاده که از سوی نزدیک به صد و بیست محقق اسلامی که به آدرس گروه دولت اسلامی و پیروان آن فرستاده شده است، رفتار و عملکرد پیروان این گروه را غیر اسلامی خوانده، و مستدل با آیات قرآنی اعمال گروه دولت اسلامی را فجیع دانسته و آن‌ها محکوم نموده‌اند. ایشان کشتار مردم را به اتهام غیر مسلمان بودن، در حالیکه فرد هنوز علنا عقیده مسلمانی‌ش را انکار نکرده است، عملی شیطانی خوانده و رفتار آنان را در تقابل به خواست خداوند خوانده‌اند.

باید بگویم که من در این نوشته قصد قضاوت ندارم و  نمی‌خواهم تعیین کنم چه کسی مسلمان است یا نیست! من پنج وقت نماز نمی‌خوانم و آن‌ها مرا مسلمان نمی‌دانند. اما به عنوان یک واقعیت در جامعه با آنان تعامل داشته باشم. آن‌ها (تندروان) برای آنچه که هستند، و آنچه که انجام می‌دهند، دلایلی می‌آورند. دقیق مثل آنچه که ما خود را بدان چه که هستیم، در قالب آن( فرهنگ) توجیه و تعریف می‌کنیم!

یک مسیحی که کلینیک سقط جنین را منفجر می‌کند، توجیه‌اش را از کتاب مقدس می‌یابد. درست مثل مسلمانی که مسجدی را انفجار می‌دهد! و یهودی‌ای که فلسطینیان را قتل عام می‌کند! همه و همه از متون دینی خود نصوصی دارند که به آن استناد می‌جویند. این ها مسایلی هستند که مبین قدرت بالای تفسیر برداری متون مقدس‌اند که هر کسی با هر ذهنیتی تفسیر دلخواه خود را از آن‌ها گرفته می‌تواند! علاوه بر این‌ها، قبل از اوباما جورج دبلیو بوش نیز گفته بود؛ اسلام صلح می‌آموزد و مسلمانان در سراسر دنیا تمایل دارند با شرافت و عدالت زندگی کنند. اوباما علاوه می‌کند؛ هیچ خدایی از وحشت چشم پوشی نمی‌کند و هیچ بدی و شرارتی این اعمال را توجیه کرده نمی‌تواند!  متن دین (کتب مقدس) فقط کلماتی است روی کاغذ! و نیاز به کسی دارد که آن را ترجمه و تفسیر کند. از این‌رو، روحیات مفسر بسیار مهم و تعیین کننده است.

بدین سبب کارکرد متون دینی بیشتر از خود متون؛ با شخص مفسر ارتباط داشته و با نگرش و تعصب او سر و کار دارد. با این فهم، مشکل اساسی در “تفسیر و ارائه تعیبر” از این متون است. در جایی از قرآن آمده است که اگر شما یک فرد را بکشید، به این می‌ماند که بشریت را کشته‌اید. و همینطور در جای دیگر آمده است؛ هر جای که بت پرست را یافتید، با خفت بکشید! به همین ترتیب در تورات نیز آمده است که بر دیگران رحم کنید! همچنان در جای دیگری از این کتاب آمده است؛ در سرزمین مقدس؛ مرد، زن و  طفل  را بکشید، اگر از خدای بنی اسرائبل پیروی نمی‌کنند! به همین منوال، عیسی که در انجیل می‌گوید؛ لبخند را بر چهره مردمان بکارید! در جایی می‌گوید؛ کسی که شمشیر ندارد باید عبایش را بفروشد و شمشیری بخرد!

حال، تفسیر و تعبیر متون فوق، بستگی به فهم و شناخت فرد از خدا و حجت غایی آن از دیانت دارد. اگر مفسر یک مریض زن ستیز افراطی باشد متون زیادی را برای توجیه رفتار خشونت‌گرای خود در درون متون دینی یافته می‌تواند! از طرف دیگر مفسر اگر یک صلح طلب آزادی‌خواه تکثر گرا باشد، متون زیادی را نیز از همان منبع دینی در پشتیبانی از تعابیر خود یافته می‌تواند!

قدرت و نفوذ متون دینی در تفسیر بردار بودن بیش از حد آن‌هاست. در واقع دلیل آنکه بعضی از متون دینی و کتاب‌های مقدس که  هنوز به عنوان ذائقه زمان زنده باقی مانده‌اند، در خصلت برجستۀ تفسیربرداری آن‌هاست. دلیل آنکه ما امروز هنوز کتبی را می‌خوانیم که صدها سال پیش تدوین شده‌اند، در صحت و ثقم آن‌ها نیست! بلکه علتِ “موضوعیت” آن‌ها در این است که به چندین روش و طریقه می‌توان از آن‌ها برداشت کرد. تاریخ ادیان پر از متون مقدس متروک و طرد شده است! فقط به دلیل اینکه “مرده و ایستا” بوده‌اند! یعنی خاصیت تفسیربرداری نداشته و منعطف نبوده‌اند تا بتوانند هم آهنگ با تحولات اجتماعی و نیازهای انسانی حرکت کنند و خود را منطبق با فرم‌های اجتماعی هر عصری سازگار جلوه دهند.

در اخیر باید اذعان دارم که بهترین پاد زهر برای مقابله با خشونت دینی، صلح دینی است. عصبیت دینی را با مدارا و تساهل دینی می‌‌توان خنثی کرد. همانطور که پیروان افراطیت و خشونت با خیال و توهم، پاکی و قداست عقیده؛ مرتکب جنایات هولناک گردیده و خود را مسئول پاک کاری دین دانسته و مصمم‌اند که دین را به دوران خلوص و پاکی آن رسانده و آن دوران” ایده‌آل” را هماره به دیده دارند، با حرکتی جز این، نمی‌توان به پیروزی نایل آمد. به هرصورت این مهم است که بدانیم در مبارزه با  نشنلیزم قومی- صیهونیستی که عده‌ای از شهروندان اسرائیل شکار آن شده‌اند، یهودیان نقش موثری دارند. همینطور نقش مسیحیان در مقابله با بنیاد گرایان امریکایی در ارتباط به مسایلی چون فقر، مهاجرت و مسئله دوجنسه‌ها. به همین ترتیب دانستن نقش مسلمانانی که بر علیه اسلامگرایان افراطی هستند و مبارزه می‌کنند، مهم و سازنده است. اما باز هم تکرار می‌کنم، آنچه در این مبارزه تعیین کننده و حیاتی است، ارائه تفسیر قوی به عنوان پاد زهر برای افراطیت دینی، از جنس دین می‌باشد. تنها با پاد زهری از جنس مذهب می‌توان بر افراطیت و عصبیت دینی، چیره شد و فایق آمد.

Onfaith : منبع نشر وبسایت

نوشته از: رضا اسلان

رضا اسلان؛ نویسنده کتاب معروف ( غیور؛ زندگی و سیره عیسی و ناصریه‌ها) ادعا دارد که داعش و گروه‌های تندرو اسلامی را با برچسب غیر مسلمان خواندن نمی‌توانیم مطرود نماییم. آنچه که نیاز مبارزه با این گروه‌ها است، ارائه تعبیری قوی و محکم از صلح مذهبی می‌باشد.

 

برگرداننده: محمد شعیب کریمی دانشجوی علوم سیاسی

 

تبلیغات - شرکت توسعه نرم افزار طیان

این را نیز بخوانید

رسیدگی به پرونده جنایی یک زن

یک خانم به اتهام قتل شوهر خود در دادگاه هرات محکوم به مجازات شد. دادگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *